Na jakie błędy SEO w sklepach internetowych uważać? Sprawdź!

Nawet jeśli oferujesz w swoim sklepie internetowym świetne produkty w atrakcyjnych cenach, brak działań SEO lub błędy w pozycjonowaniu mogą sprawić, że Twój serwis pozostanie niewidoczny dla potencjalnych klientów. Jakie elementy negatywnie wpływają na pozycję witryny w wynikach Google, jak się ich pozbyć bądź ich unikać? Zapoznaj się z artykułem i zobacz!
Błędy w optymalizacji treści
Treść na stronie ma ogromne znaczenie dla SEO. Niestety w sklepach internetowych często powtarzają się takie błędy jak:
- Duplicate content związany na przykład z kopiowaniem opisów produktów od producenta. Warto tworzyć unikalne opisy produktów, by mogły one pozycjonować stronę.
- Brak prawidłowej struktury nagłówków (H1, H2, H3). Nagłówki pomagają zarówno użytkownikom, jak i robotom Google zrozumieć układ strony. Każda podstrona powinna zawierać nie więcej niż jeden nagłówek H1, kolejne sekcje treściowe trzeba logicznie umieścić pod H2 i H3.
- Thin content, czyli strony o niskiej wartości mogące obniżać pozycję całego sklepu. Do thin content zaliczają się na przykład puste kategorie pozbawione tekstu i duplikaty opisów.
- Niezoptymalizowane meta tagi. Dobrze napisane tytuły i opisy meta mogą zwiększyć liczbę przejść na stronę. Unikaj więc ogólnikowych tytułów i stawiaj na konkretne, zachęcające komunikaty.
Błędy techniczne SEO
Niełatwo o dobrą widoczność w Google bez solidnych podstaw technicznego SEO. Do problemów obniżających pozycję sklepu w rankingu należy między innymi brak wersji mobilnej serwisu. Ze względu na to, że Google stosuje mobile-first index, strona nieprzystosowana do wyświetlania się na ekranach smartfonów traci szansę na wysokie miejsca w rezultatach wyszukiwania. Rozwiązaniem tego problemu jest postawienie na w pełni responsywny design i testy w Google Mobile Friendly Test.
Kolejny problem to wolne ładowanie serwisu. Jeśli Twój sklep internetowy otwiera się dłużej niż 3 sekundy, duża część użytkowników będzie go po prostu opuszczać. Wpływa to negatywnie zarówno na konwersję, jak i na pozycję serwisu w wynikach Google faworyzującego szybkie witryny. By zwiększyć szybkość ładowania strony, zoptymalizuj obrazy, ogranicz zbędne skrypty i skorzystaj z sieci CDN (Content Delivery Network – Sieć Dystrybucji Treści).
Popularnymi błędami SEO są też te dotyczące przekierowań i błędów 404. Jeśli po usunięciu produktu nie ustawisz przekierowania, użytkownicy trafią na stronę błędu, a to wywoła u nich frustrację i negatywnie wpłynie na pozycjonowanie. Dlatego zawsze korzystaj z przekierowań 301, aby przekierować ruch na odpowiednie strony.
Błędy dotyczące linków
Każdy sklep internetowy powinien mieć logiczną strukturę. Jeśli użytkownicy i roboty Google gubią się na Twojej stronie, czas to poprawić.
- Przede wszystkim unikaj nieczytelnych adresów URL. Zamiast „naszsklep.pl/produkt/18375” lepiej zastosować adres typu „naszsklep.pl/buty-sportowe-nike”, który jest bardziej przyjazny dla klientów i robotów Google.
- Pamiętaj również o breadcrumbs, czyli elemencie nawigacyjnym ułatwiającym użytkownikom poruszanie się po stronie.
- Nie pomiń wewnętrznego linkowania. Linki pomiędzy podstronami pomagają robotom Google w indeksacji i zwiększają czas spędzony na stronie przez użytkowników. Dobrym pomysłem będzie dodawanie w opisach produktów linków do powiązanych ofert.
- Weź pod uwagę również zewnętrzne linkowanie. Brak wartościowych linków prowadzących do Twojego sklepu może wiązać się z uznaniem go przez Google za mało znaczący. Profil linków warto budować za pomocą artykułów sponsorowanych i gościnnych. Pamiętaj też, że spamowe linki pochodzące z podejrzanych stron mogą obniżyć pozycję Twojego serwisu. Regularnie monitoruj backlinki w Google Search Console i usuwaj te szkodliwe.
Błędy związane z indeksacją i crawl budgetem
Zasoby Google przeznaczone na indeksowanie stron są ograniczone. Jeśli Twoja witryna nie jest zoptymalizowana, możesz tracić cenny crawl budget. Wiele sklepów internetowych nie ma na przykład właściwie skonfigurowanego pliku robots.txt, który pozwala zablokować indeksację niepotrzebnych podstron jak filtry produktów bądź koszyki zakupowe. Podobnie działa mapa XML. W przypadku braku jej aktualności roboty Google nie znajdą nowych podstron.
SEO a UX
Błędem w trakcie działań optymalizacyjnych jest też pomijanie doświadczeń użytkowników (UX). Twoja strona internetowa może osiągać wysokie pozycje w rezultatach wyszukiwania. Jeżeli jednak użytkownicy szybko ją opuszczają, roboty Google prawdopodobnie to „zauważą”. Nie należy komplikować nawigacji w serwisie – użytkownik powinien intuicyjnie poruszać się po witrynie i sprawnie znajdować to, czego szuka. Trzeba uważać też na nadmiar pop-upów. Mogą one zwiększać konwersję, ale wyskakując na każdym kroku, będą jedynie odstraszać klientów. Stosuj je więc z umiarem.
Jeśli chcesz, by Twój sklep internetowy przyciągał i zatrzymywał klientów, koniecznie uwzględnij szybkość jego ładowania, publikację oryginalnych treści, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, a także dopracowanie strony pod względem UX. Warto też skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów SEO – jeśli potrzebujesz wsparcia ekspertów od pozycjonowania w Lublinie, zapoznaj się na przykład z ofertą agencji IBIF.PL: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.