Jaka konsystencja smaru do układu centranego smarowania?
![](https://www.ellaz.pl/wp-content/uploads/2023/01/oil-gb406256e5_1280-1024x663.jpg)
Według popularnej klasyfikacji NLGI istnieje dziewięć różnych poziomów twardości smarów technicznych przeznaczonych do różnych zastosowań. Środki smarne stopnia 000 mają konsystencję gotującego się oleju i są niezwykle płynne. Najtwardsze są środki stopnia 6, które konsystencją przypominają ser cheddar. Najpopularniejsze i najczęściej stosowane smary do centralnego smarowania mieszczą się w zakresie skali twardości NLGI od 000 do 2.
Temperatura a konsystencja smaru
Zasadniczo przyjmuje się, że w układach pracujących w niskich temperaturach, lepszym wyborem jest inwestycja w rzadszy smar do centralnego smarowania, który nie będzie krzepł i zachowa płynność oraz związaną z nią zdolność do szybkiego przemieszczania się i wnikania we wszelkie szczeliny, gdy smarowany element pozostaje zimny. Gdy urządzenie lub maszyna pracuje w wyższej temperaturze, wówczas lepszą opcją jest zakup smaru gęstszego i twardszego. W tym przypadku najlepszym wyborem są smary do centralnego smarowania NLGI 2. Stosowanie twardszych smarów NLGI 3-6 nie jest polecane nawet wówczas, gdy temperatury pracy są bardzo wysokie. Zbyt twardy smar o gęstej konsystencji nie zagwarantuje odpowiedniego rozprowadzenia, zwłaszcza w rozbudowanych systemach centralnego sterowania, co może prowadzić do awarii podzespołów, które wymagają stałego smarowania.
Stałe dodatki w smarach do centralnego smarowania
Ze względu na konieczność pokonywania przez smar dużych odległości, a także z uwagi na potrzebę zachowania dużej uniwersalności zastosowań, profesjonalne smary do centralnego smarowania nie powinny zawierać dużej ilości substancji stałych, takich jak grafit czy dwusiarczek molibdenu. W układach centralnego smarowania nie powinno się również stosować smarów z dodatkiem miedzi i bentonitowych. Dobrej jakości smar do układu centralnego smarowania powinien charakteryzować się rzadką konsystencją przypominającą gęsty sos pomidorowy, musztardę lub masło orzechowe i w jego składzie nie powinny występować twarde związki stałe, a przynajmniej ich procentowy udział powinien być niewielki, znacznie niższy niż w standardowych smarach używanych do smarowania łożysk.
Najczęściej wybieranymi smarami do centralnego smarowania są środki klasyfikowane jako miękkie lub bardzo miękkie, w skali NLGI 1-2. Środki smarne tego typu nie powodują problemów z przemieszczaniem się na większe odległości, nie zapychają przewodów i nie sprzyjają gromadzeniu się osadów. Są uniwersalnym wyborem przy średnich i wysokich temperaturach, w jakich funkcjonuje układ centralnego smarowania.